6. STANDARDE ȘI REGLEMENTĂRI
Prof. Dr. Simina Elena Tănăsescu
Etica cercetării și deontologia academică au devenit un subiect de studiu în sine și, prin
urmare, și obiect de reglementare.
Varietatea, complexitatea și dificultatea problemelor ce pot apărea în aceste zone ale
interacțiunilor umane, la care se adaugă specificitatea
și particularitățile proprii domeniilor de cercetare
(științe medicale, ale naturii, sociale sau umane)
sunt tot atâția factori care au determinat o anumită rezistență la standardizarea comportamentelor
prin reglementare. Într-adevăr, în materie de etică și deontologie academică standardele ori bunele
practici și cutumele sunt preferate normelor scrise și/sau
juridice.
Pe de altă parte, subiectivitatea inerentă percepției publice cu privire la ceea ce poate fi considerat acceptabil sau nu în materie de etică
și deontologie academică face necesară impunerea unor
repere pentru conduitele umane, iar acest lucru reclamă imperios stabilirea
de reguli prin norme dotate cu sancțiuni ce pot fi aplicate general, nediferențiat în funcție de contextul spațial ori
temporal, și impersonal, nediferențiat în funcție de actorii implicați ori
materia cercetată.
Cadrul normativ referitor la cercetarea stiințifică și
deontologia academică este astăzi destul de cuprinzător. El include atât reglementări internaționale
sau europene, cât și norme naționale ori standarde proprii
diferitelor instituții implicate în cercetare și educație.
Pe baza acestui cadru normativ s-au dezvoltat, uneori, bune practici și/sau jurisprudențe care pot contribui la mai buna înțelegere a standardelor și
normelor. În continuare vom distinge între reguli aplicabile cercetării stiințifice și reguli referitoare la
valorificarea rezultatelor cercetării. Prezentarea, inclusiv bibliografia, este selectivă, adaptată
obiectivelor proiectului și contextualizată la cercetarea posibil a fi realizată în cadrul Universității
din București.
Reglementări și standarde ale comunităților profesionale din spațiul academic
referitoare la cercetarea științifică
Densitatea reglementărilor internaționale este
mai mare în zona științelor medicale, care vizează ființa umană
sau experimentele pe animale, și a celor care riscă să afecteze pacea și
securitatea internaționale prin potențialul pe care îl prezintă cercetarea sau rezultatele sale de a fi
deturnate de la scopurile lor inițiale și folosite în scopuri agresive
ori exclusiv militare.
Declarația de la Helsinki (referitoare la cercetarea medicală pe subiecte umane) și Convenția de la Oviedo (referitoare la demnitatea umană și bioetică) sunt exemple de codificări
internaționale ale unor reguli de conduită din cercetarea medicală ce au fost inițial impuse de comunitățile științifice direct interesate de posibilitatea de a desfășura cercetare fundamentală sau de graniță în zone de avangardă ale medicinei ori biologiei. Tratatul de non-proliferare a armelor nucleare, din 1970, ori Convenția referitoare la armele biologice, din 1972, sunt exemple de norme juridice care privesc și cercetarea științifică din respectivele domenii, tot așa cum sunt și convențiile internaționale referitoare la armele chimice ori biologice.
internaționale ale unor reguli de conduită din cercetarea medicală ce au fost inițial impuse de comunitățile științifice direct interesate de posibilitatea de a desfășura cercetare fundamentală sau de graniță în zone de avangardă ale medicinei ori biologiei. Tratatul de non-proliferare a armelor nucleare, din 1970, ori Convenția referitoare la armele biologice, din 1972, sunt exemple de norme juridice care privesc și cercetarea științifică din respectivele domenii, tot așa cum sunt și convențiile internaționale referitoare la armele chimice ori biologice.
Pentru identificarea a ceea ce ar putea însemna utilizarea/întrebuințarea greșită a cercetării ori a rezultatelor acesteia, la nivel european s-au stabilit câteva criterii prin ghiduri ce au codificat
bune practici :
- Cercetarea oferă cunoștințe, materiale și tehnologii care ar putea fi direcționate spre
infracțiuni sau terorism;
- Cercetarea ar putea avea ca rezultat arme chimice, biologice, radiologice sau nucleare și
mijloacele pentru livrarea lor;
- Cercetarea implică dezvoltarea unor tehnologii de supraveghere
a persoanelor care ar putea
reduce ori suprima drepturile omului și libertățile civile;
- Cercetarea implică grupuri minoritare sau vulnerabile sau dezvoltă tehnologii de profilare
socială, comportamentală sau genetică ce ar putea
fi utilizate în mod greșit pentru a stigmatiza,
discrimina, hărțui sau intimida oamenii.
Trebuie precizat că, deși la nivelul Uniunii Europene există chiar
un ghid referitor la concentrarea exclusiv asupra cercetării științifice
de natură civilă (non-militară), evenimentele din ultima perioadă
și amenințarea asimetrică a terorismului au determinat Uniunea
Europeană să accepte ideea că finanțarea europeană a cercetării ar
putea viza și cercetarea militară și, în cadrul următorului exercițiu bugetar, fondurile europene
vor fi destinate și unor scopuri menite să sporească apărarea colectivă,
inclusiv de natură militară.
La nivel național, Legea 206/2004 modificată prin Legea
398/2006 stabilește standardele referitoare la buna conduită
în cercetarea științifică, în vreme ce un ordin de
ministru a înființat Consiliul Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice,
Dezvoltării Tehnologice şi Inovării.
La nivelul Universității din București a fost adoptat un Cod de etică ce acoperă toate
tipurile de cercetare științifică realizată în cadrul acestei
instituții pluridisciplinare de învățământ și cercetare.
Reglementări referitoare la proprietatea intelectuală şi deontologia valorificării rezultatelor cercetării
În ciuda dezbaterii perpetue cu privire la moralitatea
protecției juridice a proprietății intelectuale, reglementări internaționale, europene
și naționale protejează autoratul și rezultatele cercetării.
Art. 27 alin. 2 din Declaraţia universală a drepturilor omului (1948)
: Orice persoană are dreptul la protecţia intereselor sale morale şi materiale decurgând din orice creaţie ştiinţifică, literară
sau artistică al cărei autor este.
Art. 15-1 lit. C) din Pactul internaţional referitor la drepturile economice, sociale şi culturale
(1966) : Statele părţi la prezentul Pact recunosc fiecărei persoane dreptul de a beneficia de
protecţia intereselor morale şi materiale decurgând din orice creaţie ştiinţifică, literară sau
artistică al cărei autor este.
Art.1 din Legea proprietății intelectuale 8/1996
: (1) Dreptul de autor asupra unei opere literare,
artistice sau ştiinţifice, precum şi asupra altor opere
de creaţie intelectuală este recunoscut şi garantat în condiţiile
prezentei legi. Acest drept este legat de persoana autorului şi comportă
atribute de ordin moral şi patrimonial. (2) Opera de creaţie intelectuală este recunoscută şi
protejată, independent de aducerea la cunoştinţa publică, prin simplul fapt al realizării ei, chiar
în formă nefinalizată.
Plagiatul și autoplagiatul au fost și sunt constant interzise, atunci când nu sunt considerate chiar fapte de natură penală.
Art. 310 din Legea educației naționale 1/2011
: Constituie abateri grave de la buna conduită în cercetarea ştiinţifică şi activitatea universitară
: a) plagierea rezultatelor sau publicaţiilor altor
autori ; b) confecţionarea de rezultate sau înlocuirea
rezultatelor cu date fictive ;
Art. 4 din Legea privind buna conduită în cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică şi inovare 206/2004 : (1) În sensul prezentei legi, următorii termeni sunt definiţi după cum urmează : […] d)
plagiatul – expunerea într-o operă scrisă sau o comunicare
orală, inclusiv în format electronic, a unor texte, expresii, idei, demonstraţii, date, ipoteze, teorii, rezultate ori
metode ştiinţifice extrase din opere scrise, inclusiv în format electronic, ale altor autori, fără a menţiona acest lucru şi fără
a face trimitere la sursele originale ; e) autoplagiatul – expunerea într-o operă scrisă sau o comunicare
orală, inclusiv în format electronic, a unor texte, expresii, demonstraţii, date,
ipoteze, teorii, rezultate ori metode ştiinţifice extrase din opere scrise, inclusiv în format electronic, ale
aceluiaşi sau aceloraşi autori, fără a menţiona acest lucru şi fără a face
trimitere la sursele originale.
Jurisprudența în materie, fără a fi abundentă, sprijină mai buna înțelegere a conceptelor
utilizate :
– Un act efectuat în cursul unui procedeu de captare de
date, care constă în stocarea informatică a unui extras compus din 11 cuvinte
dintr-o operă protejată, precum și în imprimarea acestui extras se poate încadra în sfera noțiunii de rep rodu cere în pa rte în
sensul articolului 2 din Directiva 2001/29 privind armonizarea anumitor aspecte ale
dreptului de autor și drepturilor conexe în societatea informațională, dacă – aspect care
trebuie verificat de instanța de trimitere – elementele preluate astfel sunt expresia creației
intelectuale proprii a autorului lor. În schimb, același act nu îndeplinește condiția
referitoare la caracterul tranzitoriu prevăzută la articolul
5 alineatul (1) din Directiva
2001/29 privind armonizarea anumitor aspecte ale dreptului de autor și drepturilor conexe
în societatea informațională și, prin urmare, acest procedeu nu poate
fi realizat fără consimțământul titularilor drepturilor de autor vizați. (CJUE C-5/08, Infopaq International
A/S c./ Danske Dagblades Forening)
– O lucrare care nu este predominant originală, novatoare, fundamentală, ci e doar la nivel
de compi laţie nu p oate fi consi
derată surs a unui plagiat . Originalitatea unei lucrări este
foarte rară şi gradul de originalitate depinde de genul lucrării analizate. (Decizia Inaltei
Curți de Casație și Justiție nr.8/2011)
BIBLIOGRAFIE
Cercetarea medicală
1. WMA Declaration of Helsinki – Ethical Principles for Medical Research Involving
Human
Subjects
2. Convention for the Protection of Human Rights and Dignity of the Human Being with
regard to the Application of Biology and Medicine: Convention on Human Rights and Biomedicine,
Oviedo, 4.IV.1997
3. Directiva 2005/28/CE a Comisiei – Directiva 2005/28/CE a Comisiei, din 8 aprilie 2005,
de stabilire a principiilor și a orientărilor detaliate privind aplicarea bunelor practici clinice
în ceea ce privește medicamentele experimentale de
uz uman, precum și a cerințelor pentru acordarea autorizației
de fabricație sau de import de astfel de produse
4. Regulamentul (UE) nr. 536/2014 al Parlamentului European și al Consiliului, din 16 aprilie
2014, privind studiile clinice intervenționale cu medicamente de uz uman și de abrogare a
Directivei 2001/20/CE
Dubla întrebuințare
5. Regulamentul (CE) NR. 428/2009 al Consiliului din 5 mai 2009 de instituire a unui regim comunitar
pentru controlul exporturilor, transferului, serviciilor de intermediere și
tranzitului de produse cu dublă utilizare
6. Council Regulation (EC) No 428/2009 of 5 May 2009 setting up a Community regime for
the control of exports, transfer, brokering and transit of
dual-use items
Protectia datelor personale
9. Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European ș
i al Consiliului din 27 aprilie
2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce
privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE
(Regulamentul general privind protecția datelor)
10. Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European ș
i a Consiliului din
sectorul
comunicațiilor publice (Directiva asupra confidențialității și
comunicațiilor electronice)
11. Directiva 2006/24/CE a Parlamentului European ș
i a Consiliului din 15 martie 2006
privind păstrarea datelor generate sau prelucrate în legătură cu furnizarea serviciilor de comunicații electronice accesibile publicului sau de rețele de comunicații publice și de
modificare a Directivei 2002/58/CE
Științe sociale si umane
2. Guidance Note for Researchers and Evaluators of Social Sciences and Humanities
Research 2010
Legislaţie națională
1. Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011
2. Legea nr. 206/2004 privind buna conduită în cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică
şi inovare
3. Legea nr. 398/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 206/2004 privind buna
conduită în cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică şi inovare
4. Legea nr. 319/2003 privind Statutul personalului
de cercetare-dezvoltare
5. Ordinul nr. 211/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare
a Consiliului Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării,
precum şi a componenţei nominale a acestuia
6. Ordinul nr. 6085/2016 privind constituirea Consiliului de etică şi management universitar
şi aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare
a Consiliului de etică şi management universitar
Standarde instituționale
Studii
2. BARRETT, R. & Malcolm, J. (2006). ”Embedding plagiarism education in the assessment
process”. International Journal for Educational Integrity,
2(1), 38–45
3. HILLER, M. D. & Peters, T. D. (2005). ”The ethics of opinion in academe: questions for an ethical
and administrative dilemma”. Journal of Academic Ethics,
3, 183–203
No comments:
Post a Comment