TEMA 8. REDACTAREA CORECTĂ A UNEI LUCRĂRI ACADEMICE

8. REDACTAREA CORECTĂ A UNEI LUCRĂRI ACADEMICE


Prof. Dr. Marian Popescu

Autori, Autorat, Co-autorat

Legea 8/1996 stabilește cadrul pentru definirea noțiunii de Autor: Este autor persoana fizică sau persoanele fizice care au creat opera. (Art.3, alin.1); „Se prezumă a fi autor, pâla proba contrară, persoana sub numele reia opera a fost adusă pentru prima da la cunoștință publi.” (Art.4, alin.1) Calitatea de Autor există individual, în co-autorat și colectiv. Legea definește drept ope comună” opera creată de mai mulți autori, în colaborare iar dreptul de autor în acest cazaparține coautorilor acesteia, între care unul poate fi autorul principal, în condițiile prezentei legi. (Art. 5, alin. 1,2)

Autorul deține drepturi morale asupra operei, care nu pot fi înstrăinate, și drepturi patrimoniale care pot fi înstrăinate.

Stabilirecalității  de  Autor  e,  nu  odată,  dificilă,  generând  suspiciuni  în  ce  privește plagiatul sau alte forme de malpraxis academic. Situațiile cele mai frecvente privesc traficul” de prestigiu prin care autorul (sau co-autorii) includ(e) numele unei alte persoane, cu prestigiu academic mai mare sau importanță într-o anume conjunctu, în calitate de co-autor al operei la care, însă, nu a avut nicio contribuție.
Cercetătorii au constatat existența și persistența benefică a rețelelor de co-autorat, ferment al Colaborii în mediul de Cercetare, dar și a situațiilor penibile ale falsului co-autorat sau a citării excesive între membrii unui grup în vederea creșterii artificiale a indicelui Hirsch, de pildă. Domeniile de cercetare își stabilesc reguli proprii privind stabilirea calității de Autor și Co-autor, în funcție de contribuția intelectuală, organizarea, conducerea și supervizarea fina a lucrării. O cercetare româneascăexaminează caracterisiticile particulare ale rețelelor de co-autorat în România, Polonia și Slovenia, factorul lor deformator și efectul asupra modurilor citării.


Enorm de multele situații de atribuire erona a calității de Autor, sau de aducere la cunoștința publică a operei sub alt nume det cel al creatorului” ei, din literatură, pictu, muzică, științe demonstrează nu numai t de dificilă e stabilirea acestei calități, ce consecințe,
multe dintre ele grave, decurg din falsa atribuire și impostura academică. Exercitarea funcției-
_____________________
1  Marian-Gabriel HÂNCEAN, The impact of personal co-authorship networks on the citation distribution within
academic communities”, prezentată la ICUB, 4 nov.2016.


autor, cum o denumește Michel Faucault, presupune nu numai, în cazurile textelor științifice, citarea corectă, ci și fiabilitatea conținutului citat. (FOUCAULT: 33-63)
Întrut succesul în cercetarea modernă depinde eseial de ideea de Colaborare, să observăm că ea implică, prin elementele sale de bază cooperare, încredere, colegialitate, corectitudine și responsabilitate – fixarea calității de Autor, Co-autor, Autor principal. (SHAMOO, RESNIK: 48) Nivelul calității auctoriale într-un mediu academic și institiei respective o rațiune solidă a dezvoltării sale din perspecti deontologică.
Abaterile  de  la  buna  conduită  în  cercetare,  în  acest  caz,  sunt  consemnate  în  Legea

206/2004, la Art.2:

c) includerea în lista de autori a unei publicații știiifice a unuia sau mai multor coautori care nu au contribuit semnificativ la publicație ori excluderea unor coautori care au contribuit semnificativ la publicație;
d) includerea în lista de autori a unei publicații știiifice a unei persoane fără acordul acesteia;

e) publicarea sau diseminarea neautoriza de către autori a unor rezultate, ipoteze, teorii ori metode științifice nepublicate”.
Ce relație poate exista între ideea de Autorat” și cea de Copie? Chestiunea trebuie observată în planuri distincte: cultural, tehnologic (apariția tiparului, în general, a tehnologiilor scrisului, apariția internetului), lingvistic, economic (tensiunile, inclusiv cele juridic-legislative, privind   drepturile de autor și exploatarea acestora). O situație specială a acestei relații e autoplagiatul, în care atât originalitatea, etica și folosirea aceluiași material prin copiere sunt puse în  discuție  (v.  Autoplagiatul).  O  altă  situație  se  referă  la  reciclarea  și  publicarea  aceluiași material, fără vreun adaos original și fără fie o copie fidelă, în același timp. Sunt puse în discuție aici Copia, etica și intenția de a înșela atunci nd reciclarea servește creditării academice sau în cercetare.
Să observăm, de la început, că ideea de Copie o premerge pe cea de Autor. Necesitatea de a copia (pergamente, manuscrise pe suport de hârtie, desene, imagini, partituri, schițe, grafice etc.) a fost/este atât de mare, încât mult din progresul economic, social nu ar fi fost posibil făcopiere. O pledoarie cu explicații extinse privind copiatul e în cartea lui Marcus Boon (BOON 2010). Nu orice copiere este blamabilă. Ea devine astfel nd sunt încălcate drepturi de proprietate intelectuală, de autor, nd originalul” este contrafăcut.
Ideea de Copie a fost/este mereu pusă în relație cu aceea de Original. Legislația nu este foarte clară în ce privește ideea de operă originală”, deși prevede calitatea aceasta a operei:

Constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creație intelectuală în domeniul literar, artistic sau științific, oricare ar fi modalitatea de creație, modul sau forma concrede exprimare și independent de valoarea și destinația lor,....


Copie, a copia în epoca digitală

Oda cu apariția internetului, folosit extensiv de studenți pentru copy-paste, conceptul de

copie, în raport cu cel de original, este chestionat, de două decenii, cel puțin, în literatura de specialitate (filonul platonician privind copia” a răzbătut, prin Renaștere, pâ azi). Baza morală a luia copia” e acum pusă în discuție și cred că studenții noștri ar putea beneficia de invitația la o re-fixare a unor fundamente morale. Copierea ilicită din internet, nu numai că substituie fraudulos efortul propriu pentru realizarea unei lucrări, dar sacrifică aspectul original al acesteia. Plagiatul prin preluare de pe internet a devenit mai ușor și a permis proliferarea sistemului de înșelăciune contractuală (contract cheating și site-urile specializate în furnizarea, la cerere, contra cost, a produsului cerut: lucrare de licență, disertație, referate etc. Denumite și Essay Mills (fabrici de lucri), acestea au situație legală intens criticată la această o.
Internetul produce, astfel, noi provori pentru ideile de Plagiat, Autorat, Copie, Remix, Drepturi de autor ș.a. Jonathan Bailey2 obser că modurile citării la elevi și studenți sunt puternic influențate de internet (v. cum se citează pe rețele de socializare, de pildă) și crede că preocuparea pentru instruirea lor în școa în acest sens trebuie fie mai intensă și mai timpurie. Un aspect important e că problema plagiatului prin internet și a preluărilor de conținut în moduri schimbate ale citării devine, în multe țări, una publică.
Am  scris  despre  acest  fenomen,  al  preluării  agresive,  compulsive,  din  internet,  cu

consecințe clare, unele psihologice grave, și l-am numit mintea copy-paste.3

Studenții noștri ar putea beneficia de o instruire mai insistentă, consecventă pe parcursul școlarității astfel încât citarea, refereierea (v. Indicarea corectă a surselor și Modaliți de referențiere și citare) nu devină o problemă cu efecte adverse asupra situației lor academice și chiar a tutorelui/supervizorului lor academic.

BIBLIOGRAFIE

Legea  8/1996,  cu  modifirile  ulterioare  (www.Lege5;  accesarea  modifirilor  presupune
abonament)
Legea 206/2004, cu modifirile ulterioare (http://www.Lege5)
Legea 1/2011, cu modifirile ulterioare (http://www.Lege5)
BOON,  Marcus  (2010),  In  Praise  of  Copying,  Harvard  U.P.  (disponibi și  online  la:

2 BAILEY Jonathan, 5 ways the Internet Changed Plagiarism”, în PlagiarismToday, 30 mai 2017 (v. https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=wm#label/Plagiat/15c59ac8ec669502
3 POPESCU, Marian, Mintea Copy-paste”, articol de pe blogul autorului,  www.marianpopescu.arts.ro, 16 iulie 2016


FOUCAULT, Michel, Ce este un autor?, Idea Design & Print, Cluj-Napoca, 2004
HOSTIUC, Sorin; CURCA, George Cristian, Etica publicării științifice. Mic îndreptar pentru științele biomedicale, Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2012
ISOC Dorin, Ghid de acțiune contra plagiatului. Buna conduită, prevenire și combatere, Ecou transilvan, Cluj-Napoca, 2012
SHAMOO, Adil E., RESNIK, David B., Responsible Conduct of Research. Oxford University
Press, New York, 2003


Indicarea corectă a surselor

Despre această temă s-a scris și s-a publicat foarte mult. Această operațiune eseială pentru deontologia academică este însoțită și de condiția unei alegeri sau impuneri. Care e modalitatea, stilul de referențiere și citare pe care le alegi? Alegerea indică și apartenența la un tip de cultură academică, cunoașterea eficace a utilizării autorilor și lucrilor lor publicate pâ la tine. Oda alegerea făcută, în cunoștință de cauză, conform normelor culturii academice căreia îi aparții, odaexersată, ea va deveni reflex și te scutește, apoi, de eforturi inutile. Nu e fă folos și cunoașterea altor stiluri  decât cele ale culturii tale universitare: sunt edituri, reviste care cer un anume stil de citare.
Denominarea Bibliografie, folosită încă intens la noi, nu face clară distincția între citare și referință. Construcția listei referințelor la finalul lucrii este o operațiune complexă, care denotă și modul în care autorul și-a construit planul lucrării, și-a înscris distinct obiectivele și a creditat lucrile semnificative pentru tema sa. Notele de subsol, care adesea sunt indicații bibliografice, sunt mai puțin folosite la noi pentru alte precizări decât cele ale surselor.
Indicarea corectă a surselor e un indiciu al standardului etic operațional al autorului, al modului său de raportare atât la propriul său mediu academic, de cercetare, t și la colegii/colegele din alte comunități academice.
Cele mai cunoscute stiluri sunt:


APA (American Psychological Association)

acesta de citare cuprinde cele mai multe dintre situațiile standard în care se află cel/cea care face citarea/refereierea. Insistența e pe numele autorului și anul de apariție a lucrării.
Citarea apare în text în două forme: în paranteză: ”(Albu 2012: 23)” sau narativ: Albu

(2012: 23) a scris despre filosofia detașării.

Referințele  construiesc  bibliografia  și  înseamnă  lista  de  la  finalul  lucrii  cu  datele complete de identificare ale lucrării citate: Albu, I. (2012), Despre detașare. Iași: Polirom


MLA (Modern Language Association)

Stilul acesta de citare/refereiere e familiar multora. El încearcă adapateze regulile la varietatea enormă a surselor și a modului de alcătuire a Bibliografiei finale. Noi folosim încă acest termen, bibliografie, care are originea în cuvinte grecești însemnând “carte”, scris, în timp ce varietatea surselor include azi pe cele online (de tip scris, video, audio, slides ș.a.). Regulile de bază MLA, de pe site-ul Universității Pardue, de exemplu:



Chicago

Este stilul care acordă mare importanță citării prin note (de subsol sau de sfârșit de capitol/lucrare). În același timp, stilul e eficient pentru credibilitatea indicării surselor în contextul unei suspiciuni de plagiat sau testări a similitudinii.
Regulile de bază ale stilului Chicago, pe site-ul Universității Pardue, de exemplu:



Harvard

Stilul e simplu, pune în prim plan Autorul și Data, dar, la fel ca și celelalte stiluri, se adaptează variatelor tipuri de surse și suporturi (hârtie, digital).
Regulile de bază ale stilului, pe site-ul Imperial College of London, de pildă:


Dintre multele tutoriale sau ghiduri:



A guide to the APA 6th ed. referencing style (http://www.apastyle.org/manual/)


–       Ghid        de       scriere        academică        pentru        studenți,        SAR,       ANOSR,       2017 (http://www.romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2017/07/Ghid-de-scriere-academică-pentru- studenți.compressed-1.pdf


Un aspect important al muncii privind indicarea corectă a surselor și adoptarea unei modalități de refereiere și de citare e cel privitor  la organizare. Insistăm prea puțin pe acest tip de instruire a studenților.
Câteva reguli de bază, așa cum le-a sistematizat Leslie Stebbins (STEBBINS 2006: 155):

 Când faci copy-paste dintr-o sursă, copiază întreaga citare (autor, titlul, dată, editură);

 Când citezi de pe o pagină de web, pune și data accesării;

Fie pui toate Notele într-un document Word (”depozitul” tău), marchează (de ex. color) textul care nu e al tău astfel încât, atunci nd te apuci de scris, nu încurci ce scrii tu cu ce ai copiat din alții;
Folosește bold sau ( ) pentru comentarii sau parafraze care sunt cu cuvintele tale;

E util scrii cu cuvintele tale rezumatul ideilor, esența conținutului pe care s-ar putea

să-l folosești în lucrare (nu uita să indici din ce este dedus rezumatul, esența);

 Orice notă de nă, pune-o în format electronic și stochează în “depozitul” de Note;


În lucrul cu studeii, important, în tehnica refereierii și a citării este adecvarea selecției surselor,  a  conținuturilor,  la  ceea  cscrie  studentul.  Citarea  e,  de  multe  ori,  efectul  unei similitudini: ai găsit ceva asemănător, care ar ilustra ideea ta, dar, de multe ori, se vede că citarea nu  produce  semnificativ  îmbogățirea     conținutului.  Desigur,  citarea,  refereierea  pentru susținerea punctului de vedere personal presupun accesarea unei mase mari de surse. Studenților le-ar  fi  utilă  indicarea  reperelor  mari  (site-uri  specializate,  bazde  date  de  profil  ș.a.)  și instrucțiuni de folosire a acestora.
E instructiv afli cum funcționează, din punctul de vedere al citării, refereierii, un sistem de detectare a similitudinilor, cum este Ithenticate, de pildă, sau Urkund, care pare mai performant.


BIBLIOGRAFIE

Leslie F. Stebbins, Student Guide to Research in the Digital Age: How to Locate and Evaluat Information   Sources (Westport,   CT:   Librarie Unlimited,   2006) 155, http://www.questia.com/read/119705542/student-guide-to-research-in-the-digital-age-how. (accesat 27 septembrie 2017)

No comments:

Post a Comment

ANUNȚ - CONECTARE ONLINE LA CURS (LICENȚĂ SERIA 1 - B. ȘTEFĂNESCU)

 CURS OPȚIONAL LICENȚĂ Dragi studenți ai seriei 1 (B. Ștefănescu), 1.  Puteți participa la acest curs începînd de marți 6 oct. 2020, ora 10,...