TEMA 9 bis. PLAGIATUL (Valori, norme, procedee de identificare, proprietatea intelectuala)

VALORILE     CARE    FUNDAMENTEAZĂ      COMBATEREA     ȘI    SANCȚIONAREA 
PLAGIATULUI


Problema plagiatului intră în sfera deontologiei academice, adică ține de normarea conduitei și moralității comunităților academice în virtutea unor valori, principii și standarde autoimpuse. Deși stabilirea acestor jaloane de moralitate academică nu depinde în principal de consecințele acțiunilor, acestea sînt determinante în judecarea și sancționarea acțiunilor și comportamentelor din lumea academi.
Din felul în care universitățile definesc și descriu plagiatul, precum și din politicile lor de prevenire și sancționare a acestuia, rezultă cîteva principii și valori ale deontologiei academice, la care ade și Universitatea din București:
onestitatea și onoarea;

echitatea (evaluarea fieruia după propriile performanțe);

originalitatea și creativitatea cercerii;

excelența în predare și în procesul de învățare.


Deschiderea internațională și multiculturală a universităților de astăzi a condus la înțelegerea comparati a normelor deontologice. Lumea academică a observat că practicile acceptabile ale cirii și onestității academice variază în funcție de disciplină, gen (discursiv) și situație academi, dar și de la o cultură la alta. De aceea, este nevoie ca principiile și normele deontologice,  inclusiv  cele legate  de plagiat  și  de conduita cirii,  să  fie contextualizate și explicate clar și în detaliu.
________________________

7 Tehnic vorbind, identificarea plagiatului într-o lucrare pune exact problemele măsurării oricărui fenomen care este alcătuit dintr-o mulțime de acte sau evenimente de același tip. În acest caz elementele constitutive pentru plagiat
sunt idei, cuvinte, structuri de frazare, date, tabele sau metode preluate în lucrarea proprie fără citarea adecvată regulilor deontologice de cercetare științifică.


Desigur, prevenirea plagiatului este de preferat situațiilor de concentrare pe suspiciunile legate de acest tip de fraudă intelectuală. Precum în cazul oricărei maladii, însă, oda ce apare un simptom este important ca diagnosticarea să fie corectă. Răspunsul trebuie dat nu numai în termeni de alb și negru, de este” sau nu esteci, mai ales, de gravitatea încălcării regulilor de deontologie profesională. De aici decurg și evaluările în legătură cu sancțiunile adecvate în cazul în care suspiciunile sunt întemeiate. Importanța acestui capitol în arhitectura genera a cursului decurge, însă, și din considerente de prevenire a furtului intelectual de tip plagiat și prin descurajarea ideologiilor pro-plagiat care tacit sau explicit îl favorizează. După cum vom vedea, fiecare dintre principiile care ghidează procedeele de recunoaștere a plagiatului poate avea o funcție pozitivă în demontarea pseudo-argumentelor menite să îl tolereze sau favorizeze.




NORME ȘI PROCEDEE DE IDENTIFICARE A PLAGIATULUI


a)  Principii8 de diagnosticare  a  gradului  de  respectare  a  normelor  de  bună  conduită  îcercetarea  științifică

Aceste principii sunt codificate la modul general în legi, dar și la nivel de ghiduri de operare specifice diferitelor țări sau comunități. Există principii generale pentru toate cele trei tipuri de fraudă intelectuală9 prefabricare date, falsificare date și plagiat –, dar și principii specifice fiecăruia dintre tipurile menționate. În cazul de față ne vom referi strict la principii și procedee10  valabile pentru evaluările legate de suspiciunile de plagiere în domeniul cercerii științifice din România.
__________________________

8 Primele cinci principii sunt constitutive, legate de conținutul și forma operei analizate, iar ultimele două, 6 și 7, sunt extrinseci, asociate fie cu modul de utilizare a lucrării în cauză, fie cu tehnica folosită pentru diagnosticarea plagiatului.
9 Codul European de conduită pentru integritatea în cercetare elaborat de ALLEA (2017) menționea o lis de
nouă astfel de principii (p.9): acuratețe-obiectivitate și completitudine în examinarea viorilor sau suspiciunilor de abatere de la normele de bună conduită, evitarea conflictului de interese, formularea unor concluzii ale investigației, confidențialitate pentru protejarea celor care fac investigația, protejarea instituțională a denunțătorilor, transparența publică a procedurilor de evaluare, buna-credință a tuturor părților implicate în evaluare, corecta informare a celor suspectați de plagiat asupra analizelor care îi privesc, sancționarea proporțional cu gravitatea faptei, prezumpția de nevinovăție a celor suspectați de plagiat până la proba contrarie.
10  Codificarea pe care o propunem derivă nu numai din literatura de specialitate ci și, direct, din experiența acumulată de autorii capitolului în evaluarea diferitelor lucrări de cercetare suspecte de plagiat în cadrul comisiilor
de etică din care au făcut sau fac parte, CNTDCU, CNE etc.


1.   Plagiatul este cu atât mai sever11 cu t:

a.  este marcat în mai mare măsură de intenționalitate și nu decurge din simplă necunoaștere a regulilor de bună conduită știiifică sau din simple erori materiale de redactare;
b.    acoperă  o  mai  mare  pondere  din  formele  de  prezentare  a  operei  analizate

(cuvinte, paragrafe, pagini, tabele, grafice );

c încărcătura de idei originale preluate fără recunoașterea adecva a sursei este mai mare în arhitectura lucrării, iar acestea sunt localizate în mai mare măsură în introducere, concluzii sau alte secțiuni ale lucrării destinate în mod special contribuțiilor specifice autorului;
d.   manifestă în mai mare măsură un caracter repetitiv în seria lucrilor semnate de

autorul suspectat de plagiat.

2.   Logica de tip compensatoriu nu este indicată în diagnosticarea plagiatului. Concluzia finală a analizei nu decurge din suma aritmeti a părților sau componentelor conforme și a celor neconforme cu deontologia știiifică în cadrul lucrării evaluate.
3.   Plagiatul de text care incorporează idei pretins a fi minore de către autor sau de tre apărătorii săi este tot plagiat de marcă stilistică în redactare. Desigur, evaluarea acestui gen de abatere de la normele de bună conduită se va face și prin luarea în considerație a volumului de text preluat în sistem bloc sau cu păstrare a structurilor de frazare, dar cu
mozaicarea paragrafelor preluate ilegitim prin înlocuirea unor cuvinte, sintagme sau propoziții.
4.   Lipsa legislației de ”azi la data nd a fost publica lucrarea analiza nu constituie un argument justificativ pentru plagiere. Comunitatea științifică româneas, prin elitele ei veritabile a fost în permanență conștientă de exigențele de bună practică în domeniu. Dovaclară în acest sens este viabilitatea lucrilor pe care aceștia le-au semnat în diferite etape istorice ale României moderne.
5.   Recunoașterea plagiatului nu se poate reduce la o simplă raportare de procent de text cu

mare similitudine cu alte texte de pe internet, detectat ca atare prin softuri specializate.
____________________________
11 Criterii similare în identificarea severității plagiatului sunt adoptate și în abordarea propusă de către Universitatea


Folosirea simulta cu înregistrările de similitudine de text a evaluărilor de conținut,

privitoare la idei preluate neadecvat sub aspectul modului de citare, este obligatorie.

6.   Componentele  cunoașterii  comune  nu  int strict  sub  incidența  principiilor  de

deontologie anterioare.

a Acest  principiu,  însă,  nu  poate  fi  considerat  ca  bază  pentru  ideologiile  care conside că formulările interpretative asupra unor evenimente istorice, acte normative sau regularități științifice pot fi preluate oricum, fără citările adecvate. Aceste interpretări au o încărcătură de originalitate dată cel puțin de modul de frazare, care face ca preluarea lor fără recunoașterea adecvată a sursei să poată duce tot la o culpă de plagiere.
b.   Atunci nd preluarea dintr-o sursă de cunoaștere comună este masivă și aduce o contribuție importantă la lucrarea proprie, citarea ei corec se impune. Altfel textul poate fi considerat plagiat 12.
7.   Gravitatea actului de a plagia este da nu numai de caracteristicile anterior menționate legate de modul în care a fost realiza opera cu fraude de tip plagiat. Contează în evaluare și modul în care este utiliza de tre autor lucrarea respectivă. Folosirea ei pentru a aduce avantaje materiale sau de promovare profesională autorului este o circumstanță agravantă în diagnosticarea abaterii de la normele de bună conduită științifică.


În legătură cu fiecare dintre cele șapte principii anterior menționate s-au dezvoltat ideologii specifice pro-plagiat, în tota contradicție cu litera și spiritul cerințelor de bună practică pe care acestea le incumbă. Este vorba de ideologii mai mult sau mai puțin articulate, prezente, însă, din plin în dezbaterea publică din România, în special după devoalarea unor cazuri de plagiat, de diferite tipuri și extensii, la nivelul elitei puterii (Victor Ponta, Gabriel Oprea, Petre Tobă, Laura Codruța Kovesi). Cel mai frecvent a fost adoptată ideologia așa era pe
vremea nd am scris eu teza de doctorat, nu erau legile de azi”. În aceeași linie de discurs pro-
_____________________

12 ”Note, nally, that when you draw a great deal of information from any single source, you should cite that source even if the information is common knowledge, since the source (and its particular way of organizing the information) has made a significant contribution to your paper (Harvey, 2008: 14).


plagiat sunt și formulări de tipul: am preluat numai informații banale, fără valoare de originalitate, softul folosit în analiză nu a indicat det 5% din lucrare suspectă de plagiat” etc.


Întrebări: Care dintre principii pare a fi de maximă importanță în diagnosticarea plagiatului? Care dintre principii pare a fi mai puțin adecvat în identificarea plagiatului? Ce principiu ați mai adăuga la cele șapte?


b)  Norme de identificare a plagiatului


Prezentarea de mai jos nu reia în detaliu întreaga listă de procedee specificate pentru aplicarea operaționa a principiilor menționate în secțiunea anterioară13. Detaliem în acest caz numai  teva  dintre  procedeele  care  ne  par  a  fi  de  maximă  utilitate  în  operaționalizareprincipiilor prezentate în secțiunea anterioară.



Câte cuvinte succesive, preluate ca atare, făcitarea de
rigoare, constituie act de plagiat?


Pentru spațiul academic american, un cunoscut autor de metodologie sociologică indică pragul de opt cuvinte (Babbie, 2015).

În genere, în spațiul academic românesc sunt evitate astfel de praguri

cantitative.

Regula relativ simplă poate stabili ca limită maximă numărul de cuvinte care poate fi ținut minte pe dinafară de către o persoană obișnuită specializată într-un anume domeniu. (Probabil că pentru științele socio-umane pragul respectiv este undeva la maximum 15-20 de cuvinte).

Desigur practica de a lucra cu formulări fixe, standardizate, diferă de la domeniu la domeniu și trebuie avută în vedere.
__________________________________________
13 Lista lor de detaliu este disponibilă la  http://www.contributors.ro/administratie/educatie/spre-o-diagnoza-
integrata-a-plagiatului/ și o formă ușor modificată a textului respectiv este în curs de publicare pe site-ul Consiliului
Național de Etică.





Toleranță la plagiatul de tip mozaic (înlocuire de cuvinte în cadrul unui bloc de text)?
Greu de pus, în acest caz, o limită de număr de cuvinte ca în cazul de

mai sus. Contează numărul de paragrafe preluate în stil plagiat mozaicat, conținutul textului etc. Absența ghilimelelor în astfel de cazuri duce la texte în care nu mai știi cine este autorul.
Judecare prin procent de text plagiat din total lucrare sau...?
Stabilirea unei limite conveionale de text care poate fi plagiat (4%,

5%, 6%......) este complet contraproducti din punct de vedere academic. Este un mod de a ignora faptul : ideile plagiate sunt mai importante decât nurul de cuvinte furate; același procent aplicat la totaluri foarte diferite de 100, 200, 300... de pagini duce la număr de pagini foarte mare pentru care se acor iertarea de plagiat.
Interpretarea
textului normativ poate fi plagiată fără rezerve pentru că este normativ?
Nu. Interpretarea textelor normative este o operațiune intelectuală

individuală prin conținut și prin frazare. Același raționament este de adoptat și în cazul interprerii evenimentelor istorice sau al descrierilor geografice care nu sunt strict standardizate.
Firul inconsistențe lor duce la o bună diagnoză
Citările în variante bizare gen Apud Stiglitz Joseph” sau Apud Bary

Buzan” (ca nume de autori, cu apud cu tot) sunt un astfel de fir

(Șercan, 2015).



Amestecul de stiluri de editare în același text (APA, HARVARD etc.)

poate fi un indicator de plagiat.


Întrebări: Ar fi utilă, în spațiul universitar românesc, adoptarea unor praguri de tipul o lucrare este plagia dacă are x% text preluat fă citările de rigoare? Ar fi util, pentru același spațiu să fie stabilită o limită de cuvinte succesive care pot fi preluate ca atare, făcitarea de rigoare?


Identificarea caracterului intențional al plagiatului

o Plagierea  modurilor  de  interpretare:  parafrazările  preluate  incorect,  cheie  de maximă eficiență în recunoașterea caracterului intențional al plagiatului. Cum probabilitatea ca doi autori diferiți parafrazeze identic sau în formuri foarte apropiate (printr-un set de formulări care nu se pot ține minte cu ușurință) opera unui al treilea autor este foarte mi, rezultă că plagierea unei astfel de formulări perifrastice este probă convingătoare de inteionalitate în plagiat.
o Falsitatea motivației de necunoaștere a regulilor de citarca sursă de plagiat neinteionat poate fi ușor demontată dacă în cadrul aceleiași lucri suspecte de plagiat apar și citări corecte (cu sursă bibliografică, pagină, ghilimele de marcare a textului preluat) și incorecte. Este evident că același autor nu poate fi, în același timp, și informat și necunostor al regulilor de redactare corectă.


c)  Procedee de identificare a plagiatului


Tehnologiile/programele  automatizate  de  detectare  a  plagiatului  (Turnitin,  iThenticate, Grammarly, Plagscan etc.).
Evident că mijloacele automatizate, programele și platformele computerizate, nu pot stabili decât asemănările la nivelul exprimării lingvistice (coincidențe la nivelul unor frazări mai ample). Ele nu pot detecta plagiatul de idei ori metode de analiză, de exemplu, ori (auto)citările indirecte și parafrazările care nu implică ghilimele. (Uneori, nu sunt remarcate nici diferențele între citate și preluări ilicite de texte.) De aceea este necesaevaluarea acestor rezultate preliminare de tre specialiști ai domeniului respectiv, care pot judeca felul în care lucrarea respectă normele specifice de conduită a cirii. Chiar dacă nu pot înlocui evaluarea umană, mijloacele computerizate fac munca de detectare a plagiatului mai ușoară și mai precisă.


Indicii sesizabile prin vigilența specialistului

o Recunoașterea unei surse necitate;

o Incompatibilitatea lucrării cu nivelul de competență profesională și lingvistică a autorului lucrii;
o Schimbările de voce”, registru discursiv, stil ori abordare pe parcursul aceleiași lucri;


o Lucrarea nu respectă tematica, obiectivele, metodologia și structura convenite ori

anunțate;

o Similarități      între     textele     unor    autori     diferiți     la    nivelul     idiosincrasiilor,

excentricității ori greșelilor atipice;

o Căutarea personaliza prin search engines a unor frazări particulare, inedite ori stranii;
o Verificarea directă, față în față cu autorul, a gradului de familiarizare cu ideile, noțiunile și informațiile vehiculate în textul suspect de plagiat;


PLAGIAT ȘI / SAU PROPRIETATE INTELECTUA


Se produce, adesea, confuzia între Plagiat și încălcarea Dreptului de proprietate intelectuală. Cadrul legislativ și jurisprudeial evocă și consemnează situația complexă a acestui tip de drept, situație produsă și de modul în care este observată, consemnată, încadraproprietatea intelectua.
Plagiatul nu este numai o folosire ilicită a textului altcuiva. Este și o acțiune de apropriere (de  luare  în  posesie  în  mod  fraudulos),  de  certificare  incorec a  propriei  performanțe intelectuale, de obținere ilicită, incorec a unor foloase (punctaj academic, acces la un post didactic superior, obținere de grant-uri), de edificare a prestigiului în sfera publică (cu foloase, uneori invizibile), de vătămare, de agresiune psihică (nu odacei/cele care au fost plagiați și, din diverse motive, nu reacționează legal, suferă traume mergând până la autoexcluderea din corpul profesional, academic sau, mai rar, gesturi extreme).
O problemă iniția în anatomia plagiatului e stabilirea caliții de Autor a textului în cauză. Al cui este textul? Noi suntem obișnuiți credităm, din start, ca Autor numele înscris pe un text. Nu mereu acest lucru e certificat și de aceea multe dintre cazurile de plagiat, mai complicate după apariția Internetului, au pus în lumină exact această problemă. Cum spune Michel Foucault (Ce este un autor?), Autorul este subiectul procesului de atribuire a acestei calități.  Raportul  de  atribuire  stă  la  baza  stabilirii  calității  de  Autor,  de  proprietar,  și  a încadrării sale în sistemul juridic din punctul de vedere al drepturilor sale de proprietate. Cazurile de malpraxis academic, astăzi, au ajuns să includă texte publicate cu pasaje plagiate cu/din autori inventați sau generate pe computer cu autori fictivi.


Pentru relația didacti, importantă este, dincolo de stabilirea calității de Autor, dincolo de învățarea regulilor citării corecte, înțelegerea de tre Student a procesului prin care a fost creat acel element de cunoaștere reprezentat de ideea, pasajul, textul citat/preluat. Acest lucru e cu atât mai important în epoca proliferării interdisciplinarității, remixării, amestecării (mash-up), a preluărilor incerte de tip parafrază. Studenții au nevoie să înțeleagă Citarea și Plagiatul ca literacpractices”  (Valentine,  2006:  106,  în  Haviland,  Mullin,  2009:  159),  nu  ca  simple reguli, norme academice.
Tipologia plagiatului include forme diverse de luare în posesie ilicită, incorec a textului altcuiva. Studentul le cunoaște extrem de puțin. El trebuie prevenit în ce privește folosirea în scopuri de certificare a propriei performanțe academice.
Pe majoritatea site-urilor universităților există multe documente privind codurile de etică, procedurile și sancțiunile corespunzătoare, dar puțin despre citare și rolul ei în susținerea cunoașterii. Studenții vin în universitate foarte puțin echipați cu cunoștințe în domeniu.
Să mai observăm că Plagiatul este o caracteristică a culturii Euro-Americane bazate pe tipar, originalitate individuală și comodificarea ideilor în capitalism. Culturile asiatice includ foarte puțin acest lucru. (McLeod 2001: 42) Centrarea problematicii pe ideea de Autor este eseială pentru a înțelege de ce practicile contemporane de împrumutare proliferează și extind domeniul dreptului de proprietate intelectuală.


Dificultate:  Complexitatea definirii faptei (plagiat) și a făptuitorului (“plagiator) în raport cu consecințele reflectate de deciziile academice. Scuza că noțiunea de plagiat” nu era definită și incriminată de Legea 206/2004 e înlătura de prevederile, încă din 1956, ale Legii dreptului de autor (azi Legea 8/1996 cu modifirile ulterioare).


Temă de reflecție:  De ce un plagiat  comis odată, pune o pecete mora (aproape) definitivă pe persoana plagiatorului? Ca și în cazul unui criminal, poți fi plagiator pentru totdeauna? Pe ce bază? Poți spunefost plagiator” dacă persoana nu a repetat fapta?


a)    Ce  este  Proprietatea  intelectuală?


Inițial, termenul se referea la creațiile intelectuale din domeniile tehnice. Ulterior, el include și pe cele din artă și literatură. Cele mai cunoscute trei forme de proprietate intelectuală au fost înregistrate încă din Renaștere: copyright, patent, marcă.
Organizația  Mondia a  Proprietății  Intelectuale  (OMPI)1 definește  proprietatea  intelectuală

astfel:

„Proprietatea intelectuală se referă la creațiile minții: povestiri, muzică, artă, cuvinte și semne, spectacole.” Acestea sunt vizibile” numai prin aducerea la cunoștință publi, fapt care permite, astfel, protecția Autorului și a creației sale.
Aceste creații, conform OMPI, sunt protejate de legi privind copyright-ul, patentele,

brevetele, mărcile, competiția incorectă.

Într-o  acceie  extinsă,  prin  proprietate  intelectuală  înțelegem  drepturile  asupra creațiilor intelectuale din domeniile științific, literar și artistic, pe de o parte, și domeniul industrial, pe de altă parte, la care se adaugă drepturile asupra semnelor distinctive.” (CIRCA
2013:11)

Una dintre dificultățile privind legiferarea proprietății în unele domenii privește lipsa suportului material al acesteia sau stabilirea calității de Autor.

Dificultate: Modul variabil de definire a Plagiatului în relație cu calitatea de Autor.

Temă de reflecție: Extinderea domeniului proprietății intelectuale are consecințe asupra definirii calității de Autor?


b)   Ce  este  Dreptul  de proprietate  intelectuală?


Acest drept e prevăzut de legile privind proprietatea care permit  creatorilor de opere

fie proprietarii acestora.

Drepturile de proprietate intelectuală, ca și celelalte drepturi de proprietate, îi permit

creatorului sau proprietarului unei opere protejate prin dreptul de autor, al unei mărci, al unui


14  OMPI își are originea în adoptarea Convențiilor de la Paris 1883 și Berna 1886, fundamentale pentru
legislațiile naționale privind dreptul de autor. În forma actuală, OMPI datea din 1970.


brevet de invenție etc. beneficieze de pe urma muncii sau investiției sale. Ele sunt prevăzute în

Art.27 al Declarației Universale a Drepturilor Omului.15

Ca orice drept de proprietate și cel de proprietate intelectuală poate fi cumpărat, vândut

sau subiect de acordare a licenței.

Principalele drepturi de proprietate intelectuală sunt: copyright-ul, patentele, rcile înregistrate, drepturile de design, de baze de date.
Protejarea acestor drepturi permite punerea în valoare a potențialului creator, afirmarea sa și  asigu corect dezvoltarea socio-economi. Într-o formulare practică, Caracteristica comună care e în spatele fiecărei legi de proprietate intelectuală constă în a da proprietarilor dreptul de a-i împiedica pe alții să le ia creațiile.16
Proprietarul acestui drept este persoana în măsură le comercializeze.

Copyright-ul protejează operele expresive (filme, muzică, literatură ș.a.). Mărcile înregistrate sunt rcile puse pe bunuri pentru a le distinge de alte bunuri, prin identificarea producătorului sau distribuitorului. Patentele protejează invențiile.


Dificultate: Domeniul drepturilor de proprietate prezintă zone încă instabile în epoca digitală.



Temă de reflecție: Când este comis un act de plagiat în Cercetare, legislația academică asigură satisfăcător baza deciziilor Comisiilor de etică și de Etică a Cercetării ale universităților din România? Ce lipsește, ce este inadecvat, ce este greșit? Cum trebuie evaluat impactul în comunitatea academică?


Exemplificare de caz

Autorul X pre un articol revistei de specialitate spre publicare. Semnează cu această ocazie declarația că deține dreptul de autor. Articolul apare. Revista primește o sesizare din partea autorului Y, care susține că articolul preia, fără acordul său, pasaje extinse, necitate,
dintr-o cercetare, publicată, la care lucrase amândoi. E un plagiat? E o înlcare a dreptului de




16 Mukhtar, Nasiru, Journal of Politics and Law 6, no. 2 (2013), (http://www.questia.com/read/1P3-


autor? E fals în declarații? A fost lezat dreptul de proprietate intelectuală? Răspuns: da, la toate întrebările.


Încălcarea drepturilor de autor

Dacă sunt preluate identic texte sau fragmente de text din una sau din mai multe opere aparținând  aceluiași  autor  sau  unor  autori  diferiți,  în  modalitatea  copy-paste,  dar  cu meionarea faptului preluării, prin delimitarea clară a textului preluat de textul care constituie o creie intelectuală proprie și cu indicarea operei-sursă, nu poate fi săvârșită fapta de plagiat, dar poate fi săvârșită fapta de încălcare a dreptului de autor, dacă nu sunt respectate dispozițiile art. 33 privind condițiile de utilizare a unei opere aduse anterior la cunoștința publicului, făconsimțământul prealabil al autorului și fă plata unei remunerații.


În  acest  caz,  așadar,  nu  este  plagiat,  dar  se  săvârșește  fapta  de  contrafacere  a

dreptului de autor (v. FLOREA 2016).

Dreptul de autor confe titularului dreptul patrimonial exclusiv de a decide dacă, în ce mod şi nd va fi utiliza opera sa, inclusiv de a consimţi la utilizarea operei de tre alţii’’ (art.
12 din Legea nr. 8/1996).



Comparație:







PLAGIAT SIMULTAN CU ÎNCĂLCAREA PROPRIETĂȚII INTELECTUALE: Pretinderea calității de autor asupra unei creații
originale a unui alt autor, protejată de drepturi de
proprietate intelectuală
De exemplu: includerea într-o carte semnade mine a unor idei, metode sau formulări originale dintr-o carte a altui autor (I. Ionescu), pentru care Editura SRL are drepturi de proprietate intelectuală. Prin difuzarea rții mele, am înlcat atât calitatea morade autor a lui I. Ionescu, cât și drepturile de proprietate cumpărate anterior de Editura SRL de la I. Ionescu.

BIBLIOGRAFIE

1.         ALLEA. (2017). The European Code of Conduct for Research Integrity (ALLEA Ed.).

Berlin: ALL European Academies.

2.         BABBIE, E. R. (2015). The practice of social research: Nelson Education.

3.         CARROLL,  J.  A  handbook  for  deterring  plagiarism  in  higher  education.  Oxford: OCSLD, 2007.
4.         CIRCA,  Adrian  (2013).  Protecția  drepturilor  intelectuale.  Actualități  și  perspective.

Universul juridic, București

5.         FLOREA  Simona,   Plagiatul   și   încălcarea  drepturilor  de  autor,   juridice.ro,   20

septembrie 2016

https://www.juridice.ro/467536/plagiatul-si-incalcarea-drepturilor-de-autor.html (autoarea își exprimă puncte de vedere argumentate pe legislația specifică, face propriile interpreri, dar, corect, adesea citează și punctele de vedere contrare)
6.           FLORESCU, Marian. „Plagiatul. Scurte consideraţii”.


7.           FLOWERDEW, J., & LI, Y. (2007). Plagiarism and second language writing in an electronic age. Annual Review of Applied Linguistics, 27, 161-183.
8.         HARVEY, G. (2008). Writing with Sources. A guide for students. 2nd. Indianapolis, Ind: Hackett Pub. Co.
9.         HAVILAND,  Carol  Peterson,  MULLIN,  Joan  A.  (2009).  Who  Owns  This  Text?

Plagiarism, Authorship, and Disciplinary Cultures, Utah University Press (citatul e din Valentine, Karen. 2006. Plagiarism as literacy practice: Recognizing and rethinking ethical binaries. College Composition and Communication 58 (1): 89–109.)
10.        MAURER, Hermann, F. Kappe, Bilal Zaka. Plagiarism A Survey.” Journal of Universal

Computer Science, vol. 12, no. 8 (2006), 1050-1084.

11.       MUKHTAR,      Nasiru,      Journal      of     Politics      and     Law 6,     no.      2     (2013), (http://www.questia.com/read/1P3-3089447481/nature-and-scope-of-intellectual-
property-law-an. Accesat 16.09.2017)

12.       SANDU Dumitru.   (2016).   Plagiat   masiv,   inteionat,   c complicități   multiple.

Contributors.ro              (http://www.contributors.ro/administratie/educatie/plagiat-masiv-

inteionat-cu-complicitați-multiple/ , consultat septembrie 2017).


13.       SEUCAN, Andreea Pavel (2015). Drepturile morale și drepturile patrimoniale de autor, ed. a II-a rev., Universul juridic, București
14.       ȘERCAN, E. (2015). TOBĂ DE CARTE. 250 de pagini din teza de doctorat a ministrului de Interne, Petre Tobă, sunt copiate din alte lucrări. Press One (https://pressone.ro/toba- de-carte-250-de-pagini-din-teza-de-doctorat-a-ministrului-de-interne-petre-toba-sunt- copiate-din-alte-lucrari/, consultat septembrie 2017) (v. și ȘERCAN 2017, Fabrica de doctorate sau Cum se sur fundamentele unei nații. București: Humanitas)
15.       Harvard College Handbook for Students. Faculty of Arts and Sciences. University of

Harvard.

16.      ”Plagiarism  .  Academic  Integrity  at  MIT.  A  Handbook  for  Students.  Massachussets


17.     Plagiarism”.  Hixon  Writing  Center,  Caltech  (California  Institute  of  Technology).


18.      Plagiarism”. University of Cambridge.  http://www.plagiarism.admin.cam.ac.uk/

19.      ”What Is Plagiarism? Office of Community Standards. Student Affairs. University of Stanford.    https://communitystandards.stanford.edu/student-conduct-process/honor-code- and-fundamental-standard/additional-resources/what-plagiarism
20.        Ghid  împotriva  plagiatului”.  Centrul  de  Cercetare  în  Etică  Aplicată.  Facultatea  de Filozofie,       UB. http://www.unibuc.ro/depts/limbi/literaturi_orientale/docs/2014/oct/16_09_46_47Ghid_i mpotriva_plagiatului.pdf
21.        Ghid  împotriva  plagiatului.  Facultatea  de  Jurnalism  și  Științele  Comunirii,  UB.


22.        Regulament  privind  activitatea profesională a  studenţilor  din  facultatea de limbi  şi literaturi străine, Art. 24-28 și Anexa 1. FLLS, UB. http://lls.unibuc.ro/wp- content/uploads/2014/01/Regulament-privind-activitatea-profesionala-a-studentilor.pdf
23.       Study        Skills        and        Training.         Plagiarism.         University         of        Oxford.


24.       HG nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat (modificată și completată prin HG nr. 134/2016)


25.       Lege nr 206/2004   privind   buna   conduită   în   cercetarea   ştiinţifică dezvoltarea tehnologică şi inovare
26.       Legea nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare



Pentru cazuistica din diverse domenii referitoare la Plagiat, v. PlagiarismToday.com și articolele lui Jonathan Bailey.

No comments:

Post a Comment

ANUNȚ - CONECTARE ONLINE LA CURS (LICENȚĂ SERIA 1 - B. ȘTEFĂNESCU)

 CURS OPȚIONAL LICENȚĂ Dragi studenți ai seriei 1 (B. Ștefănescu), 1.  Puteți participa la acest curs începînd de marți 6 oct. 2020, ora 10,...