9. PLAGIATUL
Prof.
Dr. Marian Popescu
Prof. Dr.
Dumitru Sandu
Prof. Dr. Bogdan
Ștefănescu
DEFINIREA PLAGIATULUI
a) Definiții juridice
(legislația
națională)
Plagiatul este un fenomen de-a dreptul endemic în lumea academică
(Maurer,
Kappe
și Zaka 1051). În România, plagiatul a constituit în ultima vreme un subiect de interes public,
implicând o serie de politicieni
în scandaluri publice, dintre care cel mai
notoriu a fost cazul plagiatului lucrării de doctorat de către prim-ministrul Victor Ponta. Plagiatul
este înțeles în general ca o formă de furt intelectual prin care se obțin printr-o înșelăciune
calificative, grade și titluri, precum și avantaje financiare ori sociale, adesea cu încălcarea drepturilor de autor ale
altora. Cu toate acestea, plagiatul nu este definit în legislația
română decât într-un scop destul de restrâns și de către o singură
lege
– Legea 206/2004
privind buna conduită în cercetarea ştiinţifică
(apud Florea I.1.).
Plagiatul este, conform dispozițiilor
art. 4 alin. (1) lit.
d)
din
Legea nr.
206/2004,
„expunerea într-o operă
scrisă sau o comunicare orală, inclusiv în format electronic, a unor texte,
expresii, idei, demonstraţii, date, ipoteze, teorii, rezultate ori metode ştiinţifice
extrase din opere
scrise, inclusiv în format electronic, ale
altor
autori, fără a menţiona
acest lucru şi fără
a face trimitere la sursele originale (s.n.)”. La
art.
4 alin. (1) lit. e) din aceeași lege, autoplagiatul este definit ca „expunerea într-o operă
scrisă sau o comunicare
orală, inclusiv
în format electronic, a unor texte, expresii, demonstraţii, date, ipoteze, teorii, rezultate ori metode ştiinţifice extrase din opere
scrise, inclusiv în format electronic, ale aceluiaşi sau aceloraşi autori, fără
a menţiona acest lucru şi fără a face trimitere la sursele
originale (s.n.)”.
N.B.: Sub
incidența legii intră doar personalul care activează în domeniul cercetare-dezvoltare, inclusiv cadre didactice universitare, (definit în Art. 6 din
Legea nr. 319/2003) și beneficiarii unor fonduri publice de cercetare-dezvoltare. (Art. 1, alin. 4 din Legea 206/2004). S-ar părea că, dintre
studenți, doar doctoranzii intră în această clasificare,
nu și masteranzii ori studenții
ciclului de licență. (apud Florea I.3.).
b) Def in iții in stitu ționa l -academice
În pofida
definirii și descrierii relativ sumare
a plagiatului în legislația
națională, se cuvine
ca universitățile
românești să
își asume răspunderea publică
de a
combate acest fenomen ce constituie o ilegalitate
și o
abatere de la
normele
deontologice ale universităților de elită
ale
lumii. De aceea, Universitatea din București cuprinde în texte normative interne referiri explicite la
condamnarea și sancționarea plagiatului (Carta
UB,
Codul de Etică al UB, Regulamentul UB
privind activitatea profesională a studenților) și monitorizează cazurile de încălcare a acestor
norme prin Comisia de Etică a UB
și prin alte corpuri constituite la nivelul diverselor structuri din cadrul Universității (facultăți,
centre de cercetare, școli doctorale,
departamente).
1. Universitatea
din
București
Plagiatul este definit, cu unele diferențe, doar
în Ghidurile împotriva plagiatului redactate
de către Facultatea de Jurnalism și
Științele Comunicării și de către Centrul de Cercetare în Etică Aplicată, precum și în Regulamentul privind activitatea profesională a studenților redactat de
către Facultatea de Limbi și Literaturi Străine (precizările de acolo fiind îmbrățișate ulterior, cu
mici modificări, și de către
Facultatea de Litere). Există
referiri implicite
ori
tangențiale
la unele forme de fraudă academică subsumabile plagiatului și autoplagiatului în Codul de Etică al UB (Cap. II,
art. 8-28), dar nu
există o
definiție a plagiatului în
niciunul dintre normativele
UB.
2. Universitățile de top din clasificarea
Quacquarelli
Symonds
Trecând în revistă reglementările impuse
de unele
universități de pe primele 10 poziții ale
topurilor ARWU Shanghai și Quacquarelli Symonds (MIT, Stanford, Harvard,
Caltech din SUA
și Oxford și Cambridge din Marea Britanie)
observăm că și acestea
oferă
doar
definiții minimaliste
ale plagiatului, completate, însă, de tutoriale fizice ori on-line
și de descrieri mai
detaliate ale formelor de plagiat,
precum și de sugestii și căi efective de evitare a
acestuia.
Tabel comparativ cu asemănări și discrepanțe între definițiile din documentele normative ori îndrumările metodologice ale UB și ale unor universități de top.
UNIVERSITATEA
|
Ce este luat fără menționarea surselor
|
Consimți
rea sursei
este relevantă
|
Condamnare
a plagiatului și în
comunicările
orale/directe
|
Recunoaștere a paternității
(mențiune în text)
|
Indicarea
sursei
bibliogr.
|
Condamnarea
plagiatului neintenționat,
din ignoranță
|
Condamnarea
ajutorului/
colaborării
nedeclarate
|
Auto- plagiatul
|
Observații
|
|||
Idei
|
Expresii/
formulări
|
Texte/
Lucrări
|
Metode,
scheme, principia
|
|||||||||
OXFORD
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
(DA ”full acknowled
gement”)
|
NU
|
DA
|
DA
|
Def.minimalistă, vagă, detaliată prin descr.
formelor de plagiat
|
|||
CAMBRIDGE
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
Def.minimalistă, vagă,
detaliată
prin descr.
formelor de plagiat
|
|||||||
MIT
|
DA
|
DA
|
DA
(”assertions
data, or
figures”)
|
DA
|
DA
|
DA
|
Def.minimalistă, vagă, detaliată prin descr.
formelor de plagiat
|
|||||
STANFORD
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
||||||
HARVARD
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
Plagiatul nu e
definit; este
detaliat
ce trebuie să facă studenții ca să evite plagiatul
|
||||
CALTECH
|
DA
|
DA
|
DA
|
Implicit
|
DA
|
DA
|
Def.minimalistă, vagă,
detaliată prin descr.
formelor de
plagiat
|
|||||
UNIV. BUCUREȘTI Cod de
Etică
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
||||
UNIV. BUCUREȘTI
Ghid FJSC
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
Mai multe
definiții
generice, minimaliste. Nu
este detaliat
plagiatul, ci doar
drepturile de
autor (Legea
8/1996) și încălcările bunei conduite
din Legea
206/2004 (care
depășesc sfera
plagiatului)
|
UNIV. BUCURE TI Ghid CCEA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
|||
UNIV. BUCURE TI Regulamentul Stud.
FLLS
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
c) Definirea
conceptuală și operațională în recunoașterea
plagiatului4
În pofida variațiilor contextuale, de timp și spațiu, plagiatul este definit, conceptual,
în majoritatea
formulărilor, ca preluare prin recunoaștere
inadecvată a
unor componente intelectuale (idei, text, date, metode) din opera5 unui
alt autor, în cadrul unei opere difuzate sub semnătură proprie. Pledează în favoarea ideii de
generalitate a unei astfel de abordări un
sondaj internațional care a determinat, la nivelul a 53 de definiții
ale plagiatului, șase componente
cheie referitoare
la ”(1) materialul care a fost (2) preluat de la (3) o anume sursă de către (4) cineva, (5) fără recunoaștere și (6) cu sau fără intenția de
a înșela (Flowerdew & Li, 2007: 163). Într-o sinteză de dată recentă se accentuează asupra faptului că plagiatul ca abatere
de la bunele practici
de integritate
în cercetare este
o
preluare fără
recunoaștere adecvată din lucrarea
originală
a altui autor (ALLEA,
2017). Seria de abateri deontologice de care aparține plagiatul mai include
și prezentarea unor
date ca și cum ar fi rezultat de măsurători reale (prefabricare)
și falsificarea rezultatelor
de cercetare.
Aceste definiri
ale plagiatului sunt în deplină concordanță
cu accepțiunea
dată
conceptului și în Legea 206 din 2004. Regăsim și aici elementele definitorii pentru plagiat
rezultate
din sondajul anterior menționat
(opera de autor în care se preiau,
fără
recunoaștere adecvată,
componente din opera altui
autor).
La
definirile
conceptuale menționate
este de adăugat și definirea
operațională,
cu
o listă relativ completă a ceea
constituie plagiat. Un bun exemplu în acest sens este definirea
operațională disponibilă pe site-ul University College of London6.
Recunoașterea plagiatului poate fi realizată în baza unor principii
care nu fac altceva decât să
operaționalizeze definiția conceptului și a unor procedee care, la rândul lor, permit aplicarea
_____________________________

5 Termenii
de ”autor”, ”creație intelectuală” și ”operă” sunt folosiți în sensul precizat, în context legislativ românesc, în legea 8/1996.
6 ”Plagiarism is: submitting someone else's work as your own; copying words or ideas from someone else without giving credit; failing to put a quotation in quotation marks giving incorrect information about the source of a quotation; changing words but copying the sentence structure of a source without giving credit; copying so many
words or ideas from a source that it makes up the majority of your work, whether you give credit or not”
(https://www.ucl.ac.uk/students/exams-and-assessments/plagiarism).
efectivă a principiilor
în
practica de
măsurare a variațiilor calitative
și
cantitative
ale
fenomenului7.
Întrebări: Este corect să se discute despre plagiat ca furt? Dacă
”da”, în ce sens? Cu ce ați completa
definirea operațională
a plagiatului în varianta UCL?
No comments:
Post a Comment